RPH
SEJARAH TAHUN 5
Rancangan
Pengajaran Harian
Matapelajaran : Sejarah
Tahun :
5 Shahbandar
Bilangan murid : 30 orang
Tarikh :
27 March 2012
Masa :
8.30 pagi hingga 9.30 pagi (60minit)
Tema :
Sejarah Negara Kita
Unit 3 :
Kesultanan Melayu Melaka
Sub Unit :
Kegemilangan Melaka
:
B - Pusat Perdagangan
Hasil
pembelajaran : Di akhir proses
pengajaran dan pembelajaran ini,
murid dapat:
1)
Mengenalpasti peranan Melaka sebagai pusat
perdagangan.
2) Menyatakan kelebihan Melaka sebagai
pusat
perdagangan.
3) Menyenaraikan nama negara dan aktiviti
perdagangan yang dijalankan dengan Melaka.
Unsur Patriotisme : a) Berbangga
dengan Kesultanan Melayu Melaka
sebagai pusat perdagangan.
Strategi pengajaran dan pembelajaran:
1. Pedagogi
a) Inkuiri
penemuan
b) Kaedah
Konstruktivisme
c) Kecergasan
pelbagai
d) Kemahiran
belajar
e) Kaedah
koperatif
f) Kaedah
kontekstual
a)
Komputer
b)
Laman Web
c) Hotpotatoes
Elemen
Pengurusan Pembelajaran Bestari / Kemahiran Generik
|
Catatan
|
|
SET INDUKSI (5 minit)
1.
Guru menunjukkan video berkenaan dialog pedagang-pedagang yang berurusniaga
di Melaka.
2.
Berdasarkan video, guru menanyakan soalan kepada murid.
•
Contoh soalan:
a)
Apakah yang dapat dilihat melalui video ini?
b)
Di negeri manakah aktiviti perdagangan ini dijalankan?
3.
Guru mengaitkan jawapan murid dengan
unit pelajaran hari ini, iaitu Melaka sebagai pusat perdagangan.
|
Inkuiri Penemuan:
Menjana idea
KB :
Berfikir, melihat, mendengar
|
BBM:
Multimedia
(Gabungan video dan audio)
Video
dialog bertajuk pedagang-pedagang yang berurusniaga di Melaka.
Laman
web www.wix.com/cammymimie/sejarah-tahun-5
|
LANGKAH 1 (30 minit)
1.
Guru meminta murid-murid melayari laman web www.wix.com/cammymimie/sejarah-tahun-5
2.
Guru menerangkan konsep pusat perdagangan dan konsep entreport.
3.
Guru menerangkan kelebihan Melaka sebagai pusat perdagangan.
3.
Guru menunjukkan peta Asia yang memperlihatkan kedudukan Melaka sebagai pusat
perdagangan.
4.
Guru menyenaraikan negara dan barang dagangan yang di bawah oleh para
pedagang.
|
Kaedah Konstruktivisme
|
BBM:
Laman
web
www.wix.com/cammymimie/sejarah-tahun-5
Nilai
: Bersyukur dan berbangga
|
Langkah 2 (15 minit)
1.
Guru menerangkan penggunaan perisian hotpotatoes
bagi menjawab soalan teka silang
kata peranan Melaka sebagai pusat
perdagangan dan nama negara serta
aktiviti perdagangan yang dijalankan dengan Melaka.
2.
Murid diminta menjawab soalan teka silang kata menggunakan perisian hotpotatoes dengan bimbingan guru.
3.
Guru membincangkan jawapan soalan teka
silang kata bersama murid.
|
TKP :
Verbal-linguistik
Kaedah kontekstual
|
BBM
:
Soalan
teka silang kata peranan Melaka sebagai
pusat perdagangan dan nama negara serta aktiviti perdagangan yang
dijalankan dengan Melaka.
Perisian
hotpotatoes
Nilai
Murni : Kerjasama
|
LANGKAH 3 (5 minit)
1.
Murid dikehendaki memilih jawapan yang tepat untuk melengkapkan padanan yang
diberi menggunakan perisian hotpotatoes.
2.
Murid diminta menjawab soalan suai dan padan menggunakan perisian hotpotatoes dengan bimbingan guru.
3.
Guru membincangkan Soalan suai dan
padan, nama negara dan aktiviti perdagangan yang dijalankan dengan Melaka.
|
Inkuiri Penemuan:
Menjana idea
KB: Pemerhatian
TKP:
Visual Ruang
|
BBM
:
Soalan
suai dan padan, nama negara dan aktiviti perdagangan yang dijalankan dengan
Melaka.
Perisian
hotpotatoes
.
|
PENUTUP (5 MINIT)
1.
Guru meminta murid menerangkan isi pelajaran hari ini secara ringkas.
2.
Murid dapat menerangkan peranan Melaka sebagai pusat perdagangan
|
TKP :
Intrapersonal
|
RUJUKAN
Roslan Yatim, Sivarajan Ponniah, A Rahman T.
Ahmad. (2006), Kajian Tempatan Tahun 5. Dewan Bahasa dan Pustaka.
RPH Kedua
Rancangan Mengajar Harian Kajian Tempatan Tahun 5
Mata Pelajaran : Kajian Tempatan
Tahun : 5 Kuning
Bil. Murid : 35 Orang
Tarikh : 19 September 2011
Masa : 10.40pagi – 11.40 pagi ( 60 minit )
Tema : Sejarah Negara Kita
Topik : Kegemilangan Melaka
Subtopik : Pusat Perdagangan
Hasil pembelajaran :
Pada akhir pembelajaran ini, murid akan dapat :
1. Menerangkan Melaka sebagai pusat perdagangan.
2. Menceritakan aktiviti perniagaan di Melaka.
Objektif pembelajaran :
Pada akhir pembelajaran, murid akan dapat :
1. Menerangkan Melaka sebagai pusat perdagangan dengan menyenaraikan pedagang
yang berdagang di Melaka.
2. Menceritakan aktiviti perniagaan di Melaka melalui aktiviti menyenaraikan barang
yang diperdagangkan serta membuat pembentangan.
3. Mengkategorikan barang – barang yang diperdagangkan di Melaka mengikut Negara
yang terlibat.
Pengetahuan sedia ada : Murid-murid telah mempelajari mengenai kegemilangan
Melaka pada sesi pengajaran sebelum ini.
Nilai–nilai murni : Bekerjasama, berani
Unsur patriotisme : Berbangga dengan Kesultanan Melayu Melaka sebagai pusat
perdagangan
Bahan bantu mengajar :
Peta Asia Tenggara, lembaran kerja cCari perkataan tersembunyi, kad perkataan nama Negara, bunga cengkih, buah pala, lada hitam, gambar barang dagangan, sampul surat berwarna dan skrip lakonan.
KBKK : Menjana idea, menyelesaikan masalah
Pembelajaran Koperatif : Perbincangan (Sumbangsaran) , main peranan
Langkah / Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Set Induksi
(± 6 minit )
|
Lakonan untuk mengatikan dengan topik pembelajaran pada hari ini.
|
1.Guru meminta lima orang murid untuk melakonkan aktiviti perniagaan.
2.Guru memberikan skrip lakonan kepada lima orang murid tersebut.
3.Guru meminta murid-murid lain menonton lakonan tersebut dan seterusnya mengemukakan soalan.
Soalan :
a)Apakah aktiviti yang sedang berlaku?
b)Di manakah berlaku banyak aktiviti jual beli barang?
4.Guru mengaitkan jawapan murid dengan
topik pelajaran hari ini iaitu Melaka
sebagai pusat perdagangan.
|
BBM :
Skrip Lakonan
Nilai murni:
Menghargai
KBKK : Menjana idea
Kecerdasan Pelbagai : Interpersonal
Kinestatik
|
Langkah 1
(± 8 minit )
|
MenerangkanKegemilangan Melaka sebagai pusat perdagangankepada murid-murid
|
1.Guru mempersembahkan pengajaran Kegemilangan Melakamelalui Ms Power Point.
2.Guru memberi penjelasan tentang keadaan Kegemilangan Melaka sebagai pusat perdagangan kepada murid-murid.
3.Murid-murid menonton Ms Power Point dan mendengar penerangan daripada guru dengan teliti.
|
Kaedah:
Membuat penerangan,
Bersoal jawab
Nilai murni:
Keyakinan
BBM :
Ms Power Point, komputer, projektor LCD
KBKK:
Menyelesaikan masalah
Kecerdasan Pelbagai : Kinestetik
|
Langkah 2
(±10 minit )
|
Aktiviti kumpulan :
Murid-murid berbincang dalam kumpulan untuk mendapatkan jawapan.
|
1.Murid-murid dibahagikan kepada 7 kumpulan.
2.Secara berkumpulan, guru mengedarkan peta Asia Tenggara kosong kepada setiap ahli kumpulan dan kad perkataan yang mengandungi nama-nama Negara yang berdagang ke Melaka.
3.Guru memberikan arahan kepada para pelajar.
4.Pelajar dikehendaki memadankan kad perkataan tersebut dengan peta yang telah disediakan.
5.Guru membuat perbincangan mengenai hasil kerja murid-murid.
6.Guru memberi penerangan mengenai Melaka sebagai pusat perdagangan.
|
BBM :
Peta kosong untuk
setiap kumpulan, kad perkataan nama Negara.
Nilai murni:
Bekerjasama
KBKK : Menjana Idea, menyelesakaikan
Masalah
Kecerdasan Pelbagai :
Visual-spatial, Interpersonal
|
Langkah 3
(±12 minit )
|
Demonstrasi
|
1.Di dalam kumpulan masing-masing, guru membahagikan sampul surat berwarna.
2.Dengan arahan guru, ketua kumpulan dikehendaki membuka sampul tersebut dan membaca tugasan yang diberikan kepada ahli kumpulan masing-masing.
3.Murid-murid dikehendaki menyenaraikan nama-nama barang yang diperdagangkan mengikut tugasan yang diberikan melalui sampul surat tersebut.
4.Selesai melengkapkan tugasan yang diberi, wakil daripada setiap kumpulan dikehendaki membuat pembentangan di hadapan kelas mengenai hasil dapatan yang diperolehi.
5.Guru memberikan penerangan mengenai hasil pembentangan yang telah diberikan dan membetulkan sekiranya berlaku kesilapan.
|
BBM :
Sampul surat
berwarna.
Nilai Murni :
Bekerjasama,
berani
KBKK :: Menyelesaikan
masalah
Kecerdasan Pelbagai :
Interpersonal, verbal - linguistik
|
Langkah 4
(±15 minit )
|
Aktiviti memadankan gambar-gambar barang dagangan dengan peta yang telah disediakan.
|
1.Guru meletakkan gambar-gambar barang dagangan di hadapan bersama dengan buah pala, bunga cengkih dan lada hitam.
2.Wakil setiap kumpulan dikehendaki mengambil gambar-gambar dan barang dagangan berdasarkan barang yang telah mereka senaraikan pada aktiviti sebelum ini.
3.Murid-murid dikehendaki menampal gambar-gambar tersebut pada peta yang telah disediakan.
4.Selesai melengkapkan peta tersebut dengan gambar barang dagangan, guru dan murid-murid berbincang mengenai hasil tugasan yang diberikan.
|
BBM :
Gambar barang
dagangan,
bunga cengkih,
buah pala,
lada hitam, peta
Nilai murni :
Bekerjasama
KBKK :
Menjana idea,
mengklasifikasi
Kecerdasan Pelbagai :
Visual spatial
|
Penutup
(±9 minit )
|
Membuat rumusan
|
1.Guru mengedarkan lembaran kerja kepada
murid-murid.
2.Murid-murid dikehendaki melengkapkan
lembaran kerja tersebut di rumah masing-masing.
3.Secara rawak, murid dikehendaki membuat
rumusan mengenai topik pada
hari ini.
|
BBM :
Lembaran kerja
Nilai murni:
Menghargai
Unsur patriotisme.
Berbangga dengan
Kesultanan Melayu
Melaka sebagai
pusat
perdagangan.
KBKK :
Menyelesaikan
Masalah
Kecerdasan Pelbagai :
Interpersonal
|
No comments:
Post a Comment